Ajat muuttuvat nopeasti. Eräänä esimerkkinä tästä toimii sähköauto Xpeng P7, joka on koko automessujen parhaan näköinen tuotantoauto.
Pitkä ja tehokas sähköauto lupaa myös ladata nopeasti ja toimintamatkaakin riittää.
Erittäin linjakasta sedania muistuttava liftback on yli viisi metriä pitkä ja lähes kaksi metriä leveä. Siihen nähden sen noin 1,4 metrin korkeus on varsin vähän erityisesti sähköautolle.
Keulan vaakasuuntainen valoraita yhdistyy pystysuuntaisiin valoihin. Takapäässä riittää erittäin muodikkaasti koko perän levyinen valoraita.
Yli kolmen metrin akselivälillä varustetun P7:n kylkilinja on suorastaan upea eikä kokonaisuutta rikota millään ylimääräisillä ja turhilla pokkauksilla.
Esillä olevan auton 21-tuumaisten vanteiden takaa pilkottavat Brembon oranssit jarrusatulat.
Takaspoileri nousee tarvittaessa pystyyn.
Kokonaisuus näyttää monella tapaa kuin se voisi olla Polestarin mallistosta. Se ei silti näytä lainkaan kopiolta. Polestar 5 on niin ikään upea, mutta kuitenkin selvästi erilainen toteutus samasta aiheesta.
Valtava heijastusnäyttö
Ohjauspyörä on pienikehäinen ja käytössä on ilahduttavasti perinteisiä painikkeita aina ratin takaa löytyviä viiksiä myöden. Mittaristonäyttö on kapea 8,8-tuumainen suikale. Näillä on selvästi haettu sporttisempaa tunnelmaa.
Tarjolla on huima, peräti 87-tuumaisena mainostettava valtava heijastusnäyttö. Tämä on yksi asia, joka Xpengin autoista on toistaiseksi uupunut.
Kuljettajan istuimesta löytyy säädöt aina pituussuunnassa jatkettavaa istuinosaa myöden. Paikka vaikuttaa hyvin lyhyellä istumisella oikeinkin houkuttelevalta.
Keskikonsolin 15,6-tuumaiselle kosketusnäytölle lätkäisty tietoviihdejärjestelmä vaikuttaa tutulta muista valmistajan autoista. Ohjaamon materiaalit tuntuvat laadukkailta.
Tilojen kompromissi
Jos tämä suorituskykyinen sähköauto näyttää hyvältä, on muotojen eteen jouduttu tekemään myös kompromisseja.
Takaistuin ei ole missään nimessä loistelias. Reisituki on korkeintaan keskinkertainen ja pääntila loppuisi keskimittaista pidemmältä jo kesken.
Lapset varmasti istuvat täällä mielellään ja moni normaalimittainen tai sellaista lyhyempi aikuinenkin valittamatta. Prioriteetit ovat kuitenkin olleet muualla.
Tavaratilan lastausaukko on reilu ja saranoitu ylhäältä ikkunan yläpuolelta, vaikka auto ei ehkä ensisilmäyksellä siltä näytä.
Tavaratila on laaja, mutta jää kovin matalaksi. Myöskään välipohjan alla ei ole juurikaan lisätilaa.
Suorituskykyä
Tehokkaimman nelivetoisen P7-mallin teholukema on 593 hevosvoimaa ja huippuvääntö 695 newtonmetriä.
Kiinassa myynnissä on takavetoisia ja nelivetoisia vaihtoehtoja.
Kiihtyvyys paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen sujuu 3,7 sekunnissa ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 230 kilometriä tunnissa. Valmistaja haluaa erikseen mainostaa myös noin 33 metrin pysähtymismatkaa satasen nopeudesta.
Nämä ovat selvästi tehokkaimman nelivetoisen mallin arvoja.
Kaikissa malleissa on vakiovarusteena kaksikammioinen ilmajousitus.
Nopea lataus, pitkä toimintamatka
Lukuarvot ovat toistaiseksi kovin kiinalaisia, sillä toimintamatkat ja kulutukset on ilmoitettu kiinalaisen cltc-standardin mukaan. Se on huomattavasti eurooppalaista wltp-mittausta kevyempi ja siten lukuarvot kuulostavat vaikuttavimmilta.
Cltc-toimintamatka on 820 kilometriä ja sitä vastaava kulutus 12 kilowattituntia sataa kilometriä kohden. Näillä kulutuslukemilla P7 lataa uskomattomat 525 kilometriä toimintamatkaa vain kymmenen minuutin latauspysähdyksellä.
Vaikka eurooppalaiset wltp-lukemat tulevat aikanaan olemaan vaatimattomampia, on tässä silti äärimmäisen nopeasti lataava ja teknisiltä ominaisuuksiltaan pitkille matkoille sopiva sähköauto.
Odotamme yli 90 kilowattitunnin akkupakettia ja esimerkiksi Suomessa jo myynnissä olevat Xpengin G6 ja G9 kykenevät lataamaan välin 10–80 prosenttia vain 12 minuutissa.
Kysymysmerkkejä
Vuosi 2026 on Xpengille aivan jättimäinen. Se on luvannut aloittaa sarjatuotannon niin Iron-humanoidirobotin kuin lentävän laitteen (evtol) sisältävän autonsa osalta. Vielä saman vuoden aikana se aikoo saada sarjatuotantoon tason neljä autonomista ajamista tarjoavia autoja.
Nämä toki koskevat kaikki Kiinan kotimarkkinaa.
Sen sijaan ylellinen ja jättikokoinen Xpeng X9 -tila-auto on jo myynnissä muutamassa Euroopan maassa, mutta Suomen osalta odotamme edelleen ratkaisua.
Samalla jäämme odottamaan, mikä tulee olemaan tuomio tämän P7:n suhteen. Eikä ovelle koputtelua ole lopettanut myöskään epäloogisesti nimetty edullisempi P7+, joka on luvattu julkistaa pian Euroopassa.
IAA Mobility 2025 Münchenissä. Avoinna yleisölle 9.–14.9.