Moottorivenevalmistaja Saxdor laajentaa tuotantoaan, koska sen kapasiteetti ei riitä vastaamaan mallien kuumaan kysyntään. Se tuplaa tuotantokapasiteettinsa Pohjanmaan Larsmossa ja laajentaa tehdastaan myös Puolassa.
Saxdor Yachtsin toimitusjohtaja Erna Rusi kertoo, että yhtiön mallien kansainvälinen kysyntä huimaa päätä: venetuotannon kapasiteetti Puolassa ja Suomessa ei millään pysy kysynnän perässä.
Saxdor kasvaa, vaikka hankalassa markkinatilanteessa muu veneala pienentää tuotantoa ja vähentää työpaikkoja.
”Vuokraamme Larsmossa lisää tuotantotilaa, teemme yhä enemmän isompia veneitä ja palkkaamme ainakin 30–40 työntekijää lisää”, Rusi hehkuttaa.
”Olemme viisi vuotta olleet loppuun myytyjä joka vuosi. Emme ole missään tapauksessa valmiita, vaan rikomme myyntiennätyksiä ensi vuonnakin.”
Rusi tietää, että Saxdor on mainittu potentiaalisten pörssiyhtiöiden joukossa. Se voisi käyttää listautumista kovan kasvunsa rahoittamiseen.
Melkein kaikki vientiin
Vuonna 2022 Saxdor Yachtsin liikevaihto oli alle 40 miljoonaa euroa. Kansainvälisestä menestyksestä kertoo se, että tänä vuonna liikevaihto on noin 175 miljoonaa euroa ja ensi vuonna arviolta yli 200 miljoonaa euroa.
”Pystymme noin kymmenen prosentin käyttökatteeseen. Se on hyvä taso”, Rusi arvioi.
Suomen pienvenemyynti on syväjäässä, mutta premium-tason vientimarkkinoilla kilpaileva Saxdor väistää pohjoisen alakulon. Sen malleja kysytään USA:ssa, Britanniassa, Aasiassa, Lähi-idässä ja Välimeren maissa.
Saxdorilta kerrotaan, että tuotannosta yli 99 prosenttia menee maailmalle.
”Olemme onnistuneet luomaan malliston, joka puhuttelee asiakkaita kaikkialla maailmassa”, Rusi sanoo ja viittaa vahvaan kasvuun.
Luksusta Larsmossa
Vuonna 2020 aloittanut Saxdor on laskenut, että Suomessa voi valmistaa kannattavan kilpailukykyisesti vain ”korkeimman jalostusasteen” tuotteita eli luksusveneitä.
Kun suurin malli Saxdor 460 tulee markkinoille tammikuussa 2026, tätä noin 650 000 euroa maksavaa venettä aletaan valmistaa Suomessa. Larsmon tuotanto on jo saatu sarjavalmistuksen vaatimiin mittoihin.
”Meillä oli alkuun Larsmossa noin 4 000 neliötä tehdastilaa ja nyt sitä hankitaan toiset 4 000 neliötä lisää”, Rusi kertoo.
Osana kasvuaan Saxdor vuokrasi vuonna 2024 Larsmon kunnalta Baltic Yachtsilta vapautunutta tuotantotilaa. Tällä kertaa se vuokraa ruotsalaisen Nimbuksen tyhjäksi jättämää tilaa.
”Larsmossa osataan isot veneet, joiden tuotanto kasvaa. Puolasta tulee paljon enemmän volyymia, kun Larsmossa keskitymme jatkossa suurimman 460-mallin valmistukseen.”
Puolassakin laajennus
Suomessa mallinsa suunnitteleva Saxdor rakennutti vuonna 2022 Puolaan oman kymmenen miljoonan euron venetehtaan. Sillä on Elkin kaupungissa noin 10 000 neliömetrin tuotantolaitos.
”Laajennamme omaa tehdastamme Puolassa. Marraskuun alkuun valmistuu noin 1 600 neliötä lisää tilaa”, Rusi sanoo.
Larsmon kunta eli suomalaisittain Luoto sijaitsee Pietarsaaren ja Kokkolan kaupunkien välissä. Kunta on aina yhdistetty veneenrakentamiseen: siellä ovat toimineet muun muassa Baltic Yachts ja Bella Boats.
”Uskomme, että Larsmon tuotannon liikevaihto nousee nopeasti kymmeniin miljooniin euroihin. Ensimmäisen toimintavuoden jälkeen saamme sieltä ulos noin 50 venettä”, Rusi kertoo.
Saxdorin ideoinut Sakari Mattila on ollut perustamassa kaikkiaan viittä venealan yritystä. Tunnetut nimet Aquador, Paragon, XO Yachts, Axopar ja Saxdor ovat kaikki enemmän tai vähemmän Mattilan kynästä.