Ihanaa, upeaa ja mahtavaa BMW Neue Klasse. Uusi iX3 aloittaa uuden aikakauden ja tämä on se sähköisku, joka premium-merkin olisi alun alkaenkin pitänyt antaa.
Edellinen iX3 oli takavetoinen Kiinaan tarkoitettu malli, joka eksyi matkalla jotenkin Eurooppaankin. Nykyinen NA5-koodilla kulkeva sukupolvi on aivan toista maata.
Näitä kahta ei parane sekoittaa toisiinsa samasta mallinimestä huolimatta.
BMW saa vihdoin yhteen pakettiin hyvän ajettavuuden, riittävät tilat, näyttävää teknologiaa, pitkät toimintamatkat ja huimat pikalataustehot. Jopa hinta kuulostaa kovin järkevältä.
Neue Klasse
BMW esitteli uuden luokan 1960-luvulla ja tällä kertaa Neue Klasse tarkoittaa täyssähköistä perusrakennetta, joka tulee määrittämään koko merkin sähköautojen tulevaisuutta.
Samalla tehdään harppaus niin ajokokemuksessa, muotokielessä kuin tekniikassakin.
Koko voimalinjan energiatehokkuutta kehutaan hiotuksi.
Massaa on pidetty kurissa sekä kaapelointia säästämällä että viidenneksen aiempaa energiatiheämmät sylinterimäisistä kennoista koostuvat akut osaksi koria integroimalla. Jälkimmäisen varjopuolena on, että rakennetta on käytännössä mahdotonta korjata tai yksittäisiä kennoja vaihtaa.
BMW:n virallisen linjan mukaan akut tulevat kestämään auton eliniän.
Sähkötekniikkaan kuuluvat myös virran ulosotto (V2L) sekä kaksisuuntainen lataus (V2G), joista jälkimmäinen toki toistaiseksi kaikkien muidenkin automerkkien osalta suurimmalle osalle käyttäjistä vain teoreettinen mahdollisuus.
Suuri uutinen on 800 voltin sähköjärjestelmä, mutta Mercedes-Benzin CLA:sta poiketen BMW:n uutuus on ladattavissa aina myös 400 voltin latureilla. Mercedes on luvannut korjata puutteen tuomalla jännitemuuntimen myöhemmin autoihin, mutta iX3:n kohdalla asia on heti kunnossa.
Korkeajännitteen avulla saavutetaan 400 kilowatin pikalatausteho, jolla 10–80 prosentin latausväli on ladattavissa akkuun 21 minuutin pysähdyksellä.
Se ei ole maailman lyhin lataustauko, mutta tarkoittaa jättimäisellä 108,7 kilowattitunnin akkupaketilla reilusti yli 200 kilowatin keskilataustehoa. Tähän on syytä olla tyytyväinen.
WLTP-toimintamatka yltää perusmallilla yli 800 kilometriin ja muillakin varsin lähelle.
Tässä kohti on syytä muistaa kaikkien nyt esiteltyjen mallien olevan vielä nelivetoisia. Takavetoisuus ja myöhemmin saapuvat matalammat korimallit voivat siivittää BMW:n Neue Klassen perheenjäsenet melkoisiin toimintamatkoihin.
Ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 18,8 kWh/100 km, vaikka ajotyyli oli paikoitellen aggressiivinen ja ajopariksi sattunut ulkomaalainen kollega saattoi toisinaan ylittää nopeusrajoituksenkin aika reippaasti.
Näin saavutettaisiin todellisessakin elämässä reilusti yli 500 kilometrin toimintamatka. Nyt tämän pitäisi jo riittää.
Kirkkaasti parasta
Potkua on reippaasti noin 470 hevosvoiman ja 645 newtonmetrin avulla. Ensimmäinen satanen saavutetaan alle viidessä sekunnissa.
BMW on tunnettu hyvästä ajettavuudestaan, mutta viime vuosina liian usein aivan syyttä. Nyt maineelle on jälleen perusteita.
Ohjaus on nykymittapuulla kirkas kuin viattoman lapsosen silmät ja etupään pidon loppumisen tuntee ohjauksen kevenemisenä samalla hetkellä, kun lukkiutumaton jarrujärjestelmä aloittaa työnsä. Eikä tätä saa pilattua tahmeaksi edes ohjauksen asetusta muuttamalla.
Hallintalaitteet ovat loistavat. Polkimet eivät tarvitse minkäänlaista totuttelua, vaan käskyt toteutuvat ensimetreistä alkaen juuri halutulla tavalla.
Ilmajousitus ja sähkösäätöinen iskunvaimennus on jätetty muille. BMW on hionut perinteiset iskunvaimentimet ja kierrejouset huippuunsa.
Alusta seuraa tarkasti tien pintaa tekemättä ylimääräisiä liikkeitä, mutta välttäen epämukavuuden juuri kuten BMW:ltä odottaisi. Hetkittäin lähes 2,4 tonnia painava katumaasturi tuntuu lähes mukavalta.
Alhaisemmissa nopeuksissa korin massa ja jousittamaton massa tuntuvat. Kaikkein karkeimmilla pinnoilla suoriutumisen arviointi on jätettävä Suomen teille. Toivottavasti rengasmelu ei kohoa kovaksi.
Koeajoyksilön alla tosin pyörivät hurjat 21-tuumaiset vanteet, mutta vakiokokokin on peräti 20-tuumaa.
Jarrutusenergian talteenottoa voi säätää kosketusnäytöltä kolmessa portaassa auton tarjoaman tilanteisiin mukautuvan vaihtoehdon lisäksi. Valitettavasti vapaata rullausta ei ole.
Saksalaismerkin insinööriosaston laskelmien mukaan jopa 98 prosenttia jarrutuksista toteutetaan arkiajossa pelkästään energian talteenotolla, eli ilman kitkajarruja.
Käyttöjärjestelmä X
Pidempää matkaa taittavaa ilahduttaa uusi moottoritieavustin, joka mahdollistaa jopa ohjauspyörästä irti päästämisen. Kaistaa vaihdettaessa vilkun vilautusta seuraava katseen siirto sivupeiliin vahvistaa autolle käskyn ja kaista vaihtuu pehmeän sulavasti.
Tämä on tulossa myöhemmin myös Suomeen tarjolle, vaikka ei tällä hetkellä vielä kuulukaan tuettujen maiden listalle. Kaikki kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat teknisesti vakiovarusteita, joten ohjelmistopuolen pitäisi olla ostettavissa myös jälkikäteen.
Muutenkin aktiiviseen vakionopeudensäätimeen yhdistetty ohjausavustin toimii sulavasti ja varsin pitkälle. Kuljettajalla on toki aina vastuu.
Kuljettajan ei paljon tarvitse silmiään tiestä irrottaa, sillä uusi eräänlainen superleveä heijastusnäyttö (Panoramic Vision) on loistava. Tilaa on tiedolle jopa liikaa, mutta onneksi kuljettaja itse valitsee näkymänsä.
Tänne saa näkyviin jopa akun lämpötilan. Akun esilämmitys on kytkettävissä manuaalisesti, vaikka toimiikin älykkään reittiopastuksen tapauksessa automaattisesti.
Panoraamanäytön yläpuolelle toki saa lisähinnasta myös tavallisemman heijastusnäytön, mutta se ei meinaa näkyä polarisoiduilla aurinkolaseilla.
BMW mainostaa neljää superaivotietokonetta, mutta vielä enemmän olisi ehkä kaivattu. Uusimman sukupolven tietoviihdejärjestelmä X tuntuu välillä valitettavan hitaalta valikosta toiseen hypittäessä.
Muuten se on vähemmillä kuvakkeillaan yksiselitteisesti edeltäjäänsä parempi.
Uuden luokan muodot
Auto on saanut täysin uuden muotokielen valaistuine 60-luvun Neue Klasse -tyylisine munuaisineen, jotka vaikuttavat kaiken merkin munuaissekoilun jälkeen jopa hillityiltä niiden valaistuksesta huolimatta.
Muutenkin muotokieli on keulasta perään yhtenäinen, vaikka kyljestä voikin löytää häivähdyksen vanhaa. Yhtenäistä olkalinjaa ei varsinaisesti ole, vaan tässä luotetaan erittäin korostettuihin pyöränkaariin.
Näistä etupyörien pyöränkaari on takapäätä selvästi korostetumpi.
Uusien leveiden takavalojen välistä löytyy BMW-merkki. Suuntamerkin valaistus on yllättävän tylsä.
Tuulitunnelileikki on onnistunut, sillä ilmanvastuskerroin (0,24) on katumaasturille matala.
Autolle päästessä huomaa kömpelöt upotetut kahvat, joita joutuu hetken seisomisen jälkeen pyytelemään ulos korista. Ne ovat ratkaisuna huonot.
Muuten ulkokuori toimii ja kokonaisuus on selvästi yhdestä puusta veistetty.
Koeajoyksilön ilmeeseen vaikuttaa muun muassa puskureiden osalta M Sport -ulkonäköpaketti.
Matkustamon muotoilu makuasia
Mittariston sijoittaminen tuulilasin yhteyteen on valitettavasti antanut BMW:lle mahdollisuuksia ohjauspyörän uudelleensuunnitteluun.
Uutuudessa on osin halvasta muovista rakennettu visuaalisesti haastava ratti pystysuuntaisine puolineen. Otteelle ei jätetä juuri vaihtoehtoja. Pystypuolista pääsee eroon vain maksamalla lisähintaa.
Käytettävyys on kohtuullisella mallilla ohjauspyörän painikkeiden erilaisten sormeen tunnistettavien muotojen ansiosta, vaikka painikkeet ovatkin perinteisen sijaan haptista mallia.
Perinteiset painikkeet on säilytetty tärkeimmille toiminnoille, eli tuulilasin puhallukselle, takalasin lämmitykselle, äänenvoimakkuudelle sekä peileille että valoille.
Koeajoyksilön istuimet eivät ole erityisen kauniit, mutta niissä on hyvä istua ja ajoasennon saa asialliseksi. Parempaa on ostettavissa lisähintaan.
Sen sijaan kojelaudassa käytetty kangasmateriaali tuo tyylikästä tekstuuria ohjaamoon. Viimeistelyn laadusta ei ole moitittavaa.
Ohjauspyörän etäisyyssäätö on ilahduttavasti poikkeuksellisen laaja.
Takaovi voisi aueta laajemminkin eikä takaistuin taitu alas ihan tasaiseksi. Aikuinen voi istua takana ihan kohtalaisesti, mutta nämä paikat lienee suunniteltu lapsille.
Tavaratilaa on ihan mukavasti 520 litraa. Tavaratilan välipohjalle on kaksi eri korkeutta, joista se on kuvissa ylemmässä. Kontti on laajennettavissa useassa osassa aina 1750 litraan asti.
Tämän lisäksi hieman hassunmallista etutavaratilaa on tarjolla 58 litran verran.
Vetomassaa riittää aina 2 tonniin asti.
Yllättävän siedettävä hinta
Erilaisin M-Sport-paketein varusteltujen ensikoeajoautojen hinnat eivät edusta hinnaston lähtötasoa. Vastaavasti varustellun mallin hinta nousisi yli 80 000 euroon.
Lienee sitten eri asia, mitä kukakin autoonsa tarvitsee.
Malliston hinta alkaa 69 390 eurosta ja se on kieltämättä kova luku perusmallinkin ollessa varustettu tällä samalla nelivetoisella voimalinjalla ja yltämällä jättiakulla peräti yli 805 kilometrin WLTP-toimintamatkaan.
Vakiovarusteluun kuuluu muun muassa digitaalinen avain, aktiivinen vakionopeudensäädin ohjausavustimella, kaksialueautomaatti-ilmastointi, langattomat latauspaikat, sähköinen takaluukku, muistipenkit 6-suuntaisilla säädöillä sekä henkilökohtainen avustin äänikomennoin.
Alle 75 000 eurolla saa itselleen muun muassa lämmitettävällä ohjauspyörällä, paremmilla 8-suuntaan säätyvillä hierovilla ja lämmitetyillä etuistuimilla, matriisivaloilla, Harman Kardon -äänentoistojärjestelmällä ja vetokoukulla varustellun nelivetoisen iX3:n Fully Charged -paketilla.
Ensimmäinen täyssähköinen Neue Klasse -malli valmistetaan BMW Groupin täysin uudessa Unkarin Debrecenin tehtaassa. Autojen toimituksia aloitetaan keväällä.
Saksalaismerkillä on nyt ihan uutta virtaa. Tulevaisuus näyttää todella valoisalta.
Alma Median autotoimitus osallistui valmistajan järjestämälle ja maksamalle matkalle. Journalistiset päätökset tehdään toimituksessa.